CGD

Databáze designérů

2022
Síň slávy
Otakar Diblík
za významný přínos českému designu
za významný přínos českému designu
za významný přínos českému designu
 
za významný přínos českému designu
 
za významný přínos českému designu
 
za významný přínos českému designu
 

Otakar Diblík

(19. 8. 1929, Brno – 12. 2. 1999, Praha)

Ještě v roce 1948 se zdálo, že životní i tvůrčí dráha Otakara Diblíka je jasná. Syn brněnského stavitele (narozený 19. srpna 1929) byl přijat ke studiu na Vysokou školu architektury a pozemního stavitelství, jejíž název tehdy ještě pokračoval jménem Dr. Edvarda Beneše. 

Záhy nato však Diblíka silně ovlivnil jeden z pedagogů a poněkud vychýlil jeho předpokládané tvůrčí směřování. Nebyl to profesor Bohuslav Fuchs, autor proslulého hotelu Avion a dalších výjimečných funkcionalistických staveb, ani žádný z dalších věhlasných architektů školy, ale sochař Vincenc Makovský, který na brněnské technice vedl Ústav kreslení a modelování. Studentům předával i zkušenosti ze svého působení na Škole umění ve Zlíně, kde za protektorátu navrhoval tvarové řešení obráběcích strojů a nářadí, a inspiroval Zdeňka Kováře a další své žáky k práci v oboru, jemuž se dnes říká průmyslový design. Mezi technicky nadaným i zručným Diblíkem a Makovským vznikl silný kolegiální i přátelský vztah. Otakar Diblík absolvoval školu dvěma diplomovými pracemi – jednou z nich byl projekt pojízdného gramorádia. 

Mezitím se vlády v Československu definitivně zmocnili komunisté. Brněnská technika přišla o jméno „buržoazního“ prezidenta, politicky nežádoucí byl nyní i původ Otakara Diblíka. Namísto základní vojenské služby – přesněji řečeno služby u černých baronů – absolvoval tři roky práce ve Vojenském projektovém ústavu. Právě v této době získal nepravděpodobnou shodou náhod možnost pracovat v automobilovém průmyslu. Jako první tuzemský podnikový výtvarník vůbec.

V letech 1956–1959 se podílel na vývoji všech výrobků vysokomýtské Karosy. Úspěch exkluzivního interiéru speciálního provedení autokaru Š 706 RTO pro světovou výstavu Expo 58 v Bruselu přivedl Diblíka do pražské konstrukční kanceláře Tatry. A spolupráce tohoto pracoviště na vývoji tvarového řešení nové elektrické lokomotivy plzeňské Škodovky (tehdy Závodů V. I. Lenina) zase k návrhu lokomotivního čela a skříně. Ten získal u vedení lokomotivky takovou podporu, že s ohledem na tvarové řešení byla zvolena optimální výrobní technologie – nikoli naopak jako obvykle. Bylo rozhodnuto: Škodovka bude vyrábět první laminátovou lokomotivu na světě.

„Laminátka“ pomohla Diblíkovi k členství ve Svazu čs. výtvarných umělců, tedy ke statusu průmyslového výtvarníka ve svobodném povolání, hovorově „na volné noze“. Spolupracoval s několika vývojovými a výrobními podniky od pražské ČKD přes bratislavský závod Tatry a brněnský Zetor až po Adamovské strojírny. Navrhl například i kliky a kování pro Janáčkovo divadlo v Brně. Celkový počet zakázek nebyl nijak ohromující, zato s mimořádným podílem pozoruhodných až výjimečných prací. Ty často udaly směr v tvarovém řešení daného typu výrobku na několik dalších desetiletí, jako například dobře známý zemědělský traktor Zetor Crystal. Na první pohled upoutá hranatými tvary, velkoryse prosklenou kabinou a předními světlomety vsazenými v masce. A tak může snadno ujít pozornosti například lehce odsazená kapota, dovolující použití rovného, průběžného čelního skla.

Při vývoji tiskařských strojů Dominant a Romayor pro Adamovské strojírny překvapil Diblík hlubokým zájmem o názory tiskařů, technologii tisku a podrobnosti provozu v tiskárnách i otevřeným a přátelským přístupem ke spolupracovníkům. Jeho důslednost dokazuje i charakteristická úsměvná příhoda: Než Diblík předložil zamýšlené barevné řešení, opatřil příslušnou dvoubarevnou kombinací svůj zánovní automobil Hillman Minx. Teprve po určité době shledal tuto kombinaci skutečně vhodnou a odevzdal ji vedení konstrukce.

Mimořádná byla i jeho pracovitost. Dokázal usilovně pracovat dva týdny prakticky bez přestávky, dokud práce nebyla zdárně dokončena. Jakmile se tak stalo, odjel s cestovním vakem přes rameno a několik týdnů se neukázal.

Nejdobrodružnější léta ale měla pro téměř čtyřicetiletého Diblíka teprve začít. Psal se 22. srpen 1968, když emigroval přes Jugoslávii do Rakouska. Z uprchlického tábora napsal milánskému designérovi Rodolfu Bonettovi, s nímž se o několik let dříve setkal. V roce 1969 se stal designérem, a počátkem 80. let dokonce vedoucím designérem Bonettova renomovaného studia se značným oborovým záběrem. V hektickém pracovním tempu zde vznikaly návrhy obráběcích strojů, spotřební elektroniky, domácích spotřebičů, výpočetní i zdravotnické techniky, přístrojových desek pro automobily, nábytku, sportovních potřeb. Otakar Diblík u Bonetta vytvořil asi 270 projektů, v naprosté většině realizovaných. Mnoha z nich propůjčil svůj autorský rukopis, typický pevnou výstavbou tvaru „zevnitř“ ve spojení s originalitou a zároveň pokorou k účelu, k němuž je daný předmět určen.

Po sametové revoluci se Otakar Diblík ujal vedení ateliéru designu výrobků na VŠUP v Praze. Pendloval mezi Milánem a Prahou, věnoval se svému velkému koníčku – astronomii a stavbě dalekohledů –, ale i navrhování nové generace tiskařských strojů z Dobrušských strojíren, s jejichž konstruktéry úspěšně pracoval o čtvrtstoletí dříve. 

Profesor Otakar Diblík zemřel náhle po srdeční příhodě ve svém školním ateliéru 12. února 1999.

S podrobnostmi jeho výjimečné designérské tvorby a poutavým životním příběhem byla veřejnost poprvé obeznámena prostřednictvím rozhovoru se zakladatelkou sbírky průmyslového designu kurátorkou Janou/Johannou Pauly, zveřejněném nedlouho po Diblíkově náhlém skonu v roce 1999 na stránkách Bulletinu Design centra ČR. O pět let později, u příležitosti jeho nedožitých 75. narozenin, byla ve spolupráci Národního technického muzea a VŠUP otevřena první retrospektivní výstava Diblíkovy tvorby. Následovala řada repríz, z nichž první a nejpozoruhodnější se konala ve spolupráci s Fakultou architektury VUT v Brně – almou mater Otakara Diblíka. 

„Vojenskou službu nám tehdy generál Čepička nabídl ve Vojenském projekčním ústavu v Praze, což bylo docela dobré, neboť jsme jinak byli zařazeni u vojska PTP. Vojnu nám bohužel protáhla na 28 měsíců politická situace, vyvolaná korejskou válkou. A představte si, že mě jednou při mé cestě autostopem z vojny domů do Brna za strašné plískanice zastavila v Jihlavě na náměstí šestsettrojka a svezl mě nějaký soudruh. Celou cestu jsem mu mnohomluvně a dynamicky vysvětloval moje názory na design aut. A ten člověk mi povídá: ,Hele vojíne, až půjdete z vojny, přijďte za mnou na Ministerstvo automobilového průmyslu a já vám dám nějaká doporučeníʻ. Tak jsem tam zašel a ptal jsem se po Zatloukalovi. Oni povídají: ,Jo, soudruh ministr Zatloukal má támhle pracovnuʻ. A tak mi ministr dal čtyři doporučení, pro Karosu, Tatru, Škodu a Liaz. Bylo to v šestapadesátém.

Nejdříve jsem to zkusil ve vysokomýtské Karose. Tam byli samí staří sodomkovci a říkali: ,My žádného výtvarníka nepotřebujeme, my si to děláme samiʻ. Tak já jim povídám, no tak dobře, já mám dopis i pro Liaz. A oni hned na to: ,Ne, ne, ne, člověče, to tu zůstaňte!ʻ

Ze studia Bonetto jsem odešel v roce 1989. Potom mě zcela náhodou oslovil v Miláně Bořek Šípek, který už v Praze působil. Pozval mě na konkurs na místo v ateliéru designu na VŠUP v Praze. Řekl jsem si, že to zkusím, protože mě najednou přepadla touha podívat se zpátky do Prahy. 

A tak jsem tady a zkouším vychovávat novou generaci designérů. Není to s nimi lehké, ale učím je rád. Zdejší ateliér designu se stal mým druhým domovem. Chci jim předat něco ze svých dlouholetých zkušeností a naučit je komplexnímu pohledu na design pro průmysl.“

Z rozhovoru Otakara Diblíka s Janou Pauly, 3. 2. 1999

 

 

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.