Sklárna Lasvit má za sebou další úspěšný rok, v němž pokračovala ve sklizni uznání za zrekonstruované sídlo společnosti v Novém Boru od architektonického studia OV-A Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha. Navzdory pandemii udržela nastoupenou úroveň i v premiéře nových kolekcí. Obzvlášť dvě z nich upoutaly pozornost poroty svými odvážnými řešeními. Oba produkty totiž byly vyvinuty ve spolupráci s mladými autory a nadějnými českými designéry: Lukášem Novákem a Cyrilem Dunděrou.
Ve spolupráci se sklářským designérem Lukášem Novákem představil Lasvit povedené závěsné svítidlo Spacey, v němž autor rozvinul dosavadní práci s náročnou historickou technikou ručně zpracovávaného lithyalinu. Zdobné probrušování barevných pigmentů zužitkoval ve třech k sobě přiléhajících koulích, jejichž bohatou barevnost vyvážil monochromatickým zakončením. Eleganci lustru dodalo i dotažené nakládání s nejmenšími detaily, například ve formě sofistikovaného zlatého napojení kovových obrouček, jež jednotlivé koule drží pohromadě.
Cyril Dunděra navrhl pro Lasvit už druhý produkt . Po zrcadle Kiss letos přišel se svítidlem Globe Metro. Lustr vychází z kombinace konkávních a konvexních tvarů, které známe například z obkladů stanic pražského metra ze 70. let minulého století od architekta Jaroslava Otruby. Tato historická reminiscence je osvěžujícím příspěvkem ke stále aktuálnější nostalgii v designu. Dunděrovo svítidlo však nezůstává jen u příjemného comebacku. Posouvá jej dále natolik, že obstojí i samo o sobě bez nutné návaznosti na historický kontext.
Eva Slunečková