Na konci loňského roku se v pražských ulicích objevily nenápadné vizuály pro Muzeum literatury, které se pro milovníky dějin české knižní kultury otevře v roce 2021. Jde o proměnu Památníku národního písemnictví (PNP), který se přemístí do nového sídla v Praze-Bubenči, aby tak návštěvníkům mnoha generací zpřístupnil cenné archiválie v nově vznikající kulturní instituci. Památník národního písemnictví byl od svého vzniku vázán na historické prostory Strahovského kláštera. Jeho logo – lev s knihou – lze chápat jako součást klasické představy o muzeu. A právě změny, kterými instituce nyní prochází, mají své opodstatnění i ve změně vizuální identity. Nejde jen o působení muzea v jiném místě, ale i o definici literárního muzea v současnosti,“ uvádí ředitel instituce Zdeněk Freisleben. Pro rebranding instituce bylo třeba navrhnout novou vizuální identitu, která poutavě a současně zaujme návštěvníky, a upozorní tak na svoji existenci. Ve vyzvané soutěži zvítězilo studio 20YY Designers (Petr Bosák, Robert Jansa, Filip Kopecký, Adam Macháček), které představilo silný koncept, jenž se naplno projeví, až bude vizuální styl plně implementovaný. Porota Czech Grand Design velmi ocenila design dynamické vizuální identity, která na rozmanitých nosičích odhaluje bohatost sbírky PNP. Právě práce s fragmenty z archivu tvoří gros vizuální komunikace nové instituce. Koncept rámuje bezpohlavní písmo Helvetica, které umožňuje kreativní práci s textem a hru s významy, vždy s respektem k tématu výstav a poslání instituce. Vtipné, vážné, poetické, jasné i víceznačné využití sbírkového fondu vytváří jedinečnou vizuální identitu, která bude sílit v mnohosti a čase.
Kateřina Přidalová