CGD

Nominace a vítězové

2021
1
Grafický designér/ka roku
Adéla Svobodová
grafické zpracování katalogu Móda v modré (spolupráce: Tereza Hejmová, UPM), grafické zpracování knihy Výstava jako médium. České umění 1957–1999 (AVU), grafické zpracování knihy Divadlo ulice (UMPRUM)
grafické zpracování katalogu Móda v modré (spolupráce: Tereza Hejmová, UPM), grafické zpracování knihy Výstava jako médium. České umění 1957–1999 (AVU), grafické zpracování knihy Divadlo ulice (UMPRUM)
grafické zpracování katalogu Móda v modré (spolupráce: Tereza Hejmová, UPM), grafické zpracování knihy Výstava jako médium. České umění 1957–1999 (AVU), grafické zpracování knihy Divadlo ulice (UMPRUM)
 
grafické zpracování katalogu Móda v modré (spolupráce: Tereza Hejmová, UPM), grafické zpracování knihy Výstava jako médium. České umění 1957–1999 (AVU), grafické zpracování knihy Divadlo ulice (UMPRUM)
 
grafické zpracování katalogu Móda v modré (spolupráce: Tereza Hejmová, UPM), grafické zpracování knihy Výstava jako médium. České umění 1957–1999 (AVU), grafické zpracování knihy Divadlo ulice (UMPRUM)
 
grafické zpracování katalogu Móda v modré (spolupráce: Tereza Hejmová, UPM), grafické zpracování knihy Výstava jako médium. České umění 1957–1999 (AVU), grafické zpracování knihy Divadlo ulice (UMPRUM)
 

V architektonické komunitě často zaslechneme průpovídku, že opravdu nejobtížnější je ve skutečnosti vyzdít ty nejjednodušší, čistě geometrické tvary zakreslené v projektu – jako je rovná zeď, pravý úhel, kruh. Tato překážka v digitálním prostředí grafického designu není rozhodující i přesto, že papír má vlastní tektoniku a povrchové vlastnosti. Největší překážkou na cestě k jednoduchosti knihy je intertextualita a vícevrstevnatost informací shromážděných v textech a obrazech každé jedné publikace, kterých si ani autoři a autorky textů nemusí být v celku knihy vědomi*y. Adéla Svobodová přistupuje k práci jako architektka. Vychází z charakteru, obsahu a souvislostí textů, jež upravuje, kreativně zachází s obrazy i jejich reprodukcemi a je si vědoma toho, že jednoduchost má pravidla, nebezpečí i disonance. Kniha je podivně archetypální objekt, jehož historie daleko předchází objev knihtisku, jak nakonec ukazuje i iPhone, který až nápadně připomíná některé ranně mezopotamské hliněné tabulky. Knihy Adély Svobodové se opírají o symetrii, harmonii uspořádání bodů, linií, plánů na ploše i stránek v prostoru. Zmnožené, ať opakující se, nebo variované uspořádání vytváří rytmus, kompozici celku. Celek projektovaný z částí je synestetické pole propojující geometrii, matematiku, hudbu, architekturu i výtvarné umění. Tímto řádem, budovaným vědomě i intuitivně, působí grafické úpravy Adély Svobodové. V letošním ročníku by autorka nominována za grafická zpracování knih Móda v modré (spolupráce: Tereza Hejmová), Výstava jako médium. České umění 1957–1999 a Divadlo ulice.

Adéla Svobodová je absolventkou Akademie výtvarných umění (ateliéry Michaela Bielického, Vladimíra Skrepla), autorkou grafické úpravy dlouhé řady publikací mj. Karel Prager, Devětsil 1920–1930, Ženy o ženách, Anna Daučíková, Eva Koťátková & Ketty la Rocca, Denisa Lehocká, Monument transformace ad. Je držitelkou vícera ocenění Nejkrásnější české knihy roku, Most Beautiful Swiss Books, The Stiftung Buchkunst, Leipzig ad. 

Vít Havránek

 

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.