Pokud bychom měli jmenovat výrazné talenty českého designu posledních pěti let, kteří se nebojí experimentovat a mít vlastní názor, rozhodně mezi nimi bude figurovat jméno Jiří Krejčiřík. Multidisciplinární designér je absolventem produktového designu z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni a dlouholetým asistentem ve studiu Ronyho Plesla. Jeho samostatná dráha se začala formovat už při studiích, kdy založil autorskou značku Napadlome, debut pod vlastním jménem ale přišel až před třemi roky na Designbloku 2019. Tehdy v holešovickém Lapidáriu Národního muzea představil první dva sochařsky pojaté stolky Kalokagathos a Odyssey z kolekce Eclecticism, inspirované antickým Řeckem a tvorbou slovinského architekta Jožeho Plečnika. „Na Plečnikovi mě fascinuje, jakým způsobem pracuje s formou, proporcemi a vzájemným napětím mezi jednotlivými částmi výsledného celku. Dobře je to vidět na balustrádách balkonu v zahradách Pražského hradu, do kterého Plečnik vložil tak objemné a výrazné balustrády, že se mezi nimi téměř nedá projít. Pozorný divák tyto principy a tvarosloví rozklíčuje i v mojí práci,“ komentuje obdiv k Plečnikovu dílu Krejčiřík. Od roku 2019 jeho hvězda trpělivě stoupá a přitahuje čím dál větší množství na slovo vzatých odborníků z oblastí designu, architektury a umění – ať už hovoříme o předních galeriích designu, jako je Spazio Rossana Orlandi v Miláně a Boon Room v Paříži, o zájmu mezinárodních festivalů v Budapešti či v Bratislavě, nebo o faktu, že stůl Odyssey do sbírek nedávno zakoupila Moravská galerie v Brně.
Vztah k lokální architektuře rozvíjí Krejčiřík i v aktuální práci – nábytkové kolekci Nouveau a svítidle Luna, které prezentoval na poslední edici Designbloku v prostorách bývalého kláštera Gabriel Loci. Tentokrát odkazuje k práci významného českého symbolisty, mystika, sochaře a architekta Františka Bílka a jeho vily v Chotkových sadech v Praze, kterou si sám navrhl, dekoroval a vybavil nábytkovým řešením na míru. Obdobně jako Bílek i Krejčiřík přistupoval k nábytkovým solitérům jako ke gesamtkunstwerku a ke spolupráci oslovil vizuální umělkyni Taju Spasskovou, která komody obohatila autorskými vypalovanými kresbami. Do kolekce Nouveau patří i sochařsky pojatá knihovna a komoda, jež se obešly bez dalšího zdobení. Jejich dekorativnost je sice oproštěná od nánosů barev, o to zajímavější je, že se opírá pouze o formální kombinace prvků a drobných vyřezávaných detailů. Tvarový minimalismus je předností i svítidel z kolekce Luna, která nabízejí hned dvě možnosti svícení – jedno vnější, atmosférické, a druhé vnitřní, praktické. Porota Czech Grand Design se letos rozhodla ocenit Krejčiříkovu neutuchající píli a soustředěné rozvíjení zájmu o sochařský nábytek, ale také odvahu experimentovat a posouvat hranice sofistikovaného řemeslného zpracování a lokálních inspirací.
Eva Slunečková