Potkali se při studiu na VŠUP v ateliéru produktového designu. Dohromady absolvovali stáž na Alvar Aalto univerzitě v Helsinkách a jejich prvním větším společným projektem byl boutique hotel Moods. V roce 2019 oslavili desáté výročí společného ateliéru a přestěhovali se do půvabného objektu bývalé štukatérské dílny v jednom karlínském vnitrobloku. „Když už to nadšení a radost ve vás klesá a jste zaseknutí, tak je tu ten druhej, se svým postojem a nadhledem. Tím neustálým vzájemným ping-pongem se doplňujeme a vyvažujeme,“ odpovídá v jednom z rozhovorů Roman Vrtiška na otázku, zda jim vzájemná spolupráce s Vladimírem Žákem i po letech vyhovuje. Od roku 2016 společně vedou také Ateliér designu nábytku a interiéru (D2) na VŠUP v Praze.
V posledních letech se záměrně vrátili od architektonické praxe zpět k produktovému designu. Porota oceňuje především tři počiny, které zároveň dobře charakterizují široký záběr typický pro studio Vrtiška & Žák – kolekce umyvadel a koupelnového nábytku, lavička a katamarán.
Kolekce Yard zahrnující set keramických umyvadel a koupelnového nábytku pro výrobce RAVAK zaujme harmonickým prolínáním lineárních a cirkulárních tvarů. Originální je zejména řešením odkládací plochy zapuštěné pod úroveň horní hrany umyvadla – je tak snížen „vizuální smog“ obalů mýdel a zubních past, které však zůstávají v dosahu.
Lavička Reforma pro mmcité je velmi úspěšným pokusem o reinterpretaci klasické betonové podnože s prostými dřevěnými deskami. Výsledkem je originální a zcela současný design, který je ale všem archetypálně blízký. Společnost mmcité má v nabídce rovněž oblíbenou kolekci laviček Sinus, diplomovou práci Romana Vrtišky z roku 2008.
Zcela dechberoucí je pak nový katamarán, který duo Vrtiška & Žák vyvinulo ve spolupráci s konstruktérem Tomášem Jandou a investorem Jaromírem Popkem. Jedná se o spojení závodního katamaránu a komfortního cruiseru. Elegantní loď totiž umožňuje jak rychlou adrenalinovou plavbu, tak pohodlný pobyt, který navíc vylepšuje „provedení kabrio“ neboli možnost složit střechu v případě hezkého počasí. Loď je zároveň demontovatelná, a tím pádem ji lze snadno transportovat v lodním kontejneru nebo jako přívěs za auto kamkoliv po světě. „Každý produkt se snažíme nějak posouvat – konstrukčně, materiálově nebo funkčně. Pak má nový design v záplavě ostatních věcí větší právo na život,“ říká Roman Vrtiška.
Tereza Kozlová