CGD

Nominace a vítězové

2022
1
Designér/ka šperku roku
Dick Wolf
kolekce Marina
kolekce Marina
kolekce Marina
 
kolekce Marina
 

Za rok 2022 je Dick Wolf nominována na Cenu Czech Grand Design s kolekcí Marina. Odborná porota na ní oceňuje kvalitu řemesla, autenticitu rukopisu, uvolněnost v tvůrčím procesu a zároveň soudržné rozvíjení výtvarného výrazu a konceptu značky.

Kolekce je v dobrém slova smyslu trendová. Zrcadlí aktuálnost fluidního tvarosloví kovu a nepravidelných říčních perel, stejně jako odklon od abstraktní geometrie směrem ke konkrétním tvarům. Dotýká se také osobní spirituality a malých soukromých rituálů, které jsou v převážně ateistické české každodennosti čím dál větším tématem. 

Marina vznikla jako otisk místa, limitovaných technologických možností a niterných emocí během srpnového pobytu u moře v chorvatské Rijece. Naznačuje, co pro autorku a mladou generaci obecně znamená luxus: pracovat zcela svobodně a tam, kde se v danou chvíli cítí nejlépe. Rozhodla se spojit práci s dovolenou, nakoupila přenosné hořáky a díry v kamenech používala na plážích jako formy.

Odlitky tvarů pobřeží kombinovala s vyplaveninami, které ji zaujaly strukturou a tvarem. Vznikly tak náhrdelníky, náušnice i prsteny. A také osobní amulety,  které – stejně jako v předchozí kolekci – můžou být doplněny parfémy značky Scent Roche. Kameny opracované mořem do sebe vůni nasáknou a spolu se specifickým slaným odérem ji ze sebe pozvolna uvolňují po dobu dvou týdnů. V kolekci se vedle abstraktních přírodních tvarů objevují i konkrétní motivy fauny, jako je rak nebo vlk.

Dick Wolf se při tvůrčím procesu ráda izoluje od vnějších vlivů. A ačkoliv je absolventkou ateliéru UMPRUM s výmluvným názvem Koncept – Objekt –   Význam, dotazům na koncepty, na nichž její práce stojí, se brání. Říká, že jde o spontánní svobodnou tvorbu tvarovanou životní situací, konkrétním místem a technologickými limity. Přesto, nebo možná právě proto, její design souzní s estetickými vlnami širších globálních kontextů.

Jakási vizuální neotesanost a „nedokonalost“ tvarů šperků začala být v posledních dvou letech vyhledávaná v souvislosti s trendy cottagecore a craftcore. Nostalgie a domácká výroba osobních šperků z náhrdelníků po babičkách se mezi generací Z rozmohla během covidových lockdownů. Znovuobjevitelé starých šperkovnic a vlivné celebrity jako ASAP Rocky strhly vlnu pearlcoru a šňůry iridescentních kamenů zaplavily dámský, ale velmi výrazně také pánský styling.

Zajímavou rovinu příčin pro oblibu perel v době, kdy procházíme stresem spojeným s globální pandemií, válkou na Ukrajině a rostoucí ekonomickou recesí, poodhaluje pohled vyhledávané americké značky Mudd Pearls: „The way a pearl is created is similar to the human condition of alleviation. The oyster creates a smooth coating around a small trauma in order to co-exist with it and each method of protection is so individualized it could never be exact. Holding a pearl is like holding a physical manifestation of one's own resilience.“ V této souvislosti dává smysl i velká popularita nepravidelných a zdánlivě nedokonalých, ale přitom unikátních tvarů říčních perel.

Od globálního kontextu se na závěr vraťme zpět na domácí půdu. Práce Dick Wolf je zatím známá hlavně v prostředí českého designu. Ačkoliv jde o mladý projekt nedávné absolventky UMRUM, už vloni se kolekce Von dostala do finálové trojice v kategorii šperk na CGD a byla oceněná i na Designbloku.

Jak vzdálená je (i přes veřejná odborná ocenění) mladý český design místnímu mediálnímu mainstreamu a široké veřejnosti, vzápětí ukázal náhrdelník z této kolekce. Jako součást outfitu Radky Třeštíkové na filmovém festivalu v Karlových Varech vyvolal smršť ironických memů. Ty připomněly mimo jiné to, jak silným a třaskavým nástrojem je styling pro červený koberec. Bylo zajímavé sledovat, jak na design šperku, v odborných kruzích vysoce ceněný, reaguje nejširší veřejnost. Ta šperk připodobňovala k obojku zapůjčenému od psa.

Tento bizarní virální moment nijak neovlivnil všeobecné povědomí o značce  Dick Wolf ani její byznys. Veškerá pozornost se soustředila na veřejné grilování vzhledu, stylu a osobnosti známé ženy a bohužel odhalilo širokou paletu odstínů misogynie, male gaze a mansplainingu. Celá událost je podle mého názoru výmluvným odrazem toho, na jaké úrovni je u nás veřejná diskuse a povědomí o designu a módě.

Veronika Ruppert

 

 

Počet hlasů: 21
Hlasovali:
Andrea Běhounková
Pavlína Blahotová
Tereza Bruthansová
Andrea Březinová
Monika Čejková
Iva Knobloch
Jan Králíček
Helena Koenigsmarková
Michal Lalinský
Ondřej Lipár
Jiří Macek
Gabriela Marešová
Kristýna Mazánková
Michal Nanoru
Veronika Pařízková
Jan Press
Alena Řezníčková
Martina Schneider Králová
Vladan Šír
Tereza Urban
Jana Zielinski
Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.