Za rok 2022 je Dick Wolf nominována na Cenu Czech Grand Design s kolekcí Marina. Odborná porota na ní oceňuje kvalitu řemesla, autenticitu rukopisu, uvolněnost v tvůrčím procesu a zároveň soudržné rozvíjení výtvarného výrazu a konceptu značky.
Kolekce je v dobrém slova smyslu trendová. Zrcadlí aktuálnost fluidního tvarosloví kovu a nepravidelných říčních perel, stejně jako odklon od abstraktní geometrie směrem ke konkrétním tvarům. Dotýká se také osobní spirituality a malých soukromých rituálů, které jsou v převážně ateistické české každodennosti čím dál větším tématem.
Marina vznikla jako otisk místa, limitovaných technologických možností a niterných emocí během srpnového pobytu u moře v chorvatské Rijece. Naznačuje, co pro autorku a mladou generaci obecně znamená luxus: pracovat zcela svobodně a tam, kde se v danou chvíli cítí nejlépe. Rozhodla se spojit práci s dovolenou, nakoupila přenosné hořáky a díry v kamenech používala na plážích jako formy.
Odlitky tvarů pobřeží kombinovala s vyplaveninami, které ji zaujaly strukturou a tvarem. Vznikly tak náhrdelníky, náušnice i prsteny. A také osobní amulety, které – stejně jako v předchozí kolekci – můžou být doplněny parfémy značky Scent Roche. Kameny opracované mořem do sebe vůni nasáknou a spolu se specifickým slaným odérem ji ze sebe pozvolna uvolňují po dobu dvou týdnů. V kolekci se vedle abstraktních přírodních tvarů objevují i konkrétní motivy fauny, jako je rak nebo vlk.
Dick Wolf se při tvůrčím procesu ráda izoluje od vnějších vlivů. A ačkoliv je absolventkou ateliéru UMPRUM s výmluvným názvem Koncept – Objekt – Význam, dotazům na koncepty, na nichž její práce stojí, se brání. Říká, že jde o spontánní svobodnou tvorbu tvarovanou životní situací, konkrétním místem a technologickými limity. Přesto, nebo možná právě proto, její design souzní s estetickými vlnami širších globálních kontextů.
Jakási vizuální neotesanost a „nedokonalost“ tvarů šperků začala být v posledních dvou letech vyhledávaná v souvislosti s trendy cottagecore a craftcore. Nostalgie a domácká výroba osobních šperků z náhrdelníků po babičkách se mezi generací Z rozmohla během covidových lockdownů. Znovuobjevitelé starých šperkovnic a vlivné celebrity jako ASAP Rocky strhly vlnu pearlcoru a šňůry iridescentních kamenů zaplavily dámský, ale velmi výrazně také pánský styling.
Zajímavou rovinu příčin pro oblibu perel v době, kdy procházíme stresem spojeným s globální pandemií, válkou na Ukrajině a rostoucí ekonomickou recesí, poodhaluje pohled vyhledávané americké značky Mudd Pearls: „The way a pearl is created is similar to the human condition of alleviation. The oyster creates a smooth coating around a small trauma in order to co-exist with it and each method of protection is so individualized it could never be exact. Holding a pearl is like holding a physical manifestation of one's own resilience.“ V této souvislosti dává smysl i velká popularita nepravidelných a zdánlivě nedokonalých, ale přitom unikátních tvarů říčních perel.
Od globálního kontextu se na závěr vraťme zpět na domácí půdu. Práce Dick Wolf je zatím známá hlavně v prostředí českého designu. Ačkoliv jde o mladý projekt nedávné absolventky UMRUM, už vloni se kolekce Von dostala do finálové trojice v kategorii šperk na CGD a byla oceněná i na Designbloku.
Jak vzdálená je (i přes veřejná odborná ocenění) mladý český design místnímu mediálnímu mainstreamu a široké veřejnosti, vzápětí ukázal náhrdelník z této kolekce. Jako součást outfitu Radky Třeštíkové na filmovém festivalu v Karlových Varech vyvolal smršť ironických memů. Ty připomněly mimo jiné to, jak silným a třaskavým nástrojem je styling pro červený koberec. Bylo zajímavé sledovat, jak na design šperku, v odborných kruzích vysoce ceněný, reaguje nejširší veřejnost. Ta šperk připodobňovala k obojku zapůjčenému od psa.
Tento bizarní virální moment nijak neovlivnil všeobecné povědomí o značce Dick Wolf ani její byznys. Veškerá pozornost se soustředila na veřejné grilování vzhledu, stylu a osobnosti známé ženy a bohužel odhalilo širokou paletu odstínů misogynie, male gaze a mansplainingu. Celá událost je podle mého názoru výmluvným odrazem toho, na jaké úrovni je u nás veřejná diskuse a povědomí o designu a módě.
Veronika Ruppert