CGD



Akademie designu ČR vyhlásila vítěze cen Czech Grand Design 2024. Absolutním vítězem, Grand designérem, je módní designér Jan Černý, do Síně slávy českého designu byla uvedena fotografka Libuše Jarcovjáková.

Akademie designu ČR, složená ze 67 významných osobností z řad českých i zahraničních kurátorů, galeristů, novinářů a teoretiků designu, rozhodla o vítězích devatenáctého ročníku Czech Grand Design. Nejprestižnější ocenění pro české autory a výrobce převzali laureáti z rukou významných osobností odborné i veřejné sféry v pondělí 3. března 2025 ve Stavovském divadle v Praze. Absolutním vítězem – Grand designérem roku 2024 – se stal Jan Černý. Černý upoutal návrhem nástupové kolekce pro Český olympijský a paralympijský tým 2024, která se těšila významnému mezinárodnímu ohlasu. Za celoživotní přínos oboru byla do Síně slávy českého designu uvedena Libuše Jarcovjáková, legenda české i světové fotografie a nespoutaná tvůrkyně, která se vzepřela všem konvencím. Ceny v podobě křišťálového dortu, navržené uměleckým ředitelem sklárny Moser Janem Plecháčem, byly dále uděleny v osmi kategoriích. Přímý přenos z předávání odvysílal kanál ČT art a nyní je volně ke zhlédnutí v iVysílání České televize.

Módním designérem roku i Grand designérem cen Czech Grand Design 2024 se stal Jan Černý. Titul absolutního vítěze, který je volen napříč kategoriemi Přípravným výborem Czech Grand Design s ohledem na celkový počet hlasů v závěrečném hlasování, kvalitu a společenský přesah realizovaných projektů, si Černý vysloužil za návrh nástupové kolekce pro Český olympijský a paralympijský tým 2024. Přání mladých sportovců, na jehož základě došlo k úspěšné spolupráci Jana Černého a Českého olympijského výboru, padlo na úrodnou půdu. „Jan Černý dokázal proměnit silnou autorskou vizi v současný streetwearový produkt, v němž byli čeští olympionici a paralympionici nepřehlédnutelní. Výsledkem byl vizuálně atraktivní unisex komplet v barvách české trikolory v mírně posunuté barevnosti směrem k elegantnějšímu vyznění, jehož základem je výrazný plášť. Jan použil svůj signature print Rorschachova testu, k němuž ho přivedla umělecká interpretace otisků od Vladimíra Boudníka,“ popsala za Odbornou porotu Akademie designu ČR kurátorka Moravské galerie v Brně Andrea Březinová a dodala: „Pečlivou přípravu, své zkušenosti a kreativitu vtělil Černý se svým týmem do genderless outfitu, který je funkční i elegantní zároveň, má silný autorský rukopis, je současný, a zároveň pracuje s jemnými vrstvami nostalgie a národní tradice. Kolekce vzbudila zasloužený mezinárodní ohlas.“

Také v případě kategorie Designéra/Designérky roku – Ceny Ministerstva kultury ČR bodovalo spojení designu a mezinárodní sportovní události. Tuto cenu získala designérka a umělecká ředitelka sklárny Rückl Kateřina Handlová za kolekci váz Unreality pro Rückl, svítidla Flare pro značku Bomma a medaile pro Mistrovství světa v ledním hokeji 2024. „Kateřina ve svých návrzích přistupuje ke sklu jako ke hmotě, která nezná limity a omezení. Její schopnost promítnout do svých návrhů i hlubší otázky lidské existence z ní dělá výjimečnou designérskou osobnost. Patrné je to nejen v limitovaných návrzích váz pro její domovskou sklárnu, ale také u letošního návrhu závěsného svítidla pro značku Bomma. I zde dokázala – skrze nápadité, ale nenápadné detaily – vnést do relativně formálního rukopisu jednoduchého svítidla přesah, který běžné funkční světlo činí uměleckým artefaktem. Svoje kvality postavené na empatii a určité filosofující zádumčivosti nakonec zužitkovala i při návrhu medailí pro hokejové mistrovství světa. Její návrh přinesl očekávaný efektní moment a zároveň zůstal důstojnou památkou pro výherce. Díky své silné vnitřní intuici, talentu a schopnosti překračovat ustálené zákonitosti je dnes Kateřina Handlová hlavní hybnou silou českého skla,“ okomentovala za Odbornou porotu produktového designu novinářka Veronika Pařízková.

Vítězka obdrží od Ministerstva kultury ČR finanční odměnu 70 000 Kč. Ocenění předal ministr kultury ČR Martin Baxa, který uvedl: „Ocenění Czech Grand Design je již pevně zabydleno na mapě prestižních akcí. Představuje nejenom novinky v oblasti, která do našich životů zasahuje nenápadně, ale o to nekompromisněji, ale také jména tvůrců, o kterých pak zpravidla v dalších letech čteme a slýcháme v souvislosti s jejich tvorbou. Současný rychlý svět s sebou přináší nové způsoby tvorby, nová vyjádření, nové postupy. Uplynulý rok byl na toto vše bohatý. O toto prestižní ocenění se letos ucházelo na osm desítek tvůrců a všichni jsou skvělí, zajímaví, odvážní. Nové kolekce tradičních českých skláren, přední výrobci nábytku, experimentální web, ilustrovaná obálka názorového týdeníku, zdařilé upcyklace, předměty z ryze přírodních materiálů; nelze neobdivovat fantazii, důvtip i zručnost našich designérů a je radost nechat se jimi inspirovat v každodenním životě! Tím design plní svoji nejvlastnější úlohu. Prostoupit naše životy krásou a stylem tak, abychom ho považovali za jejich součást přirozenou natolik, jako je dýchání. Každý ročník Czech Grand Design je pro mě potvrzením, že právě to se českému designu daří dokonale. A je mi opět velkou ctí, že Ministerstvo kultury ČR prostřednictvím kategorie Designér/ka roku přispívá k publicitě kvalitního designu.“

Významné ocenění mimo kategorie je každoročně uděleno jedné osobnosti za mimořádnou tvůrčí a pedagogickou činnost nebo přínos v teorii designu. Do Síně slávy českého designu byla dnes Akademií designu ČR uvedena fotografka Libuše Jarcovjáková (* 1952). Jarcovjáková je jednou z nejvlivnějších a nejvíce viditelných současných českých fotografek u nás i v zahraničí. V průběhu posledních let se jí dostalo pozornosti díky řadě zahraničních výstav, např. ve francouzském Arles, kde byla hvězdou 50. ročníku slavného Les Rencontres d’Arles, či aktuálně díky výstavě ve Veletržním paláci Národní galerie Praha a dokumentárnímu snímku Ještě nejsem, kým chci být. Jarcovjáková vystudovala pražskou FAMU. Dlouhodobě fotografovala romskou a vietnamskou komunitu v Československu a také T-Club, slavný pražský LGBTQ bar. Po roce 1985 se vystěhovala do Západního Berlína. Po návratu do Československa v roce 1992 začala učit fotografii na řadě uměleckých vysokých škol. Její autorské fotografické knihy Černé roky (2017) a Evokativ (2019) patří ke skvostům svého žánru. „Je paradox, že Jarcovjáková je vůbec první fotografkou nebo fotografem uvedeným do Síně slávy Czech Grand Design, ocenění pro užitou tvorbu, protože sama na zadání pracuje vzácně. Z posledních let lze zmínit kampaň pro Národní divadlo, fotografie pro knihu Mami, miluju, architektonickou knihu Projektil 33 nebo Vogue CS,“ dodal Michal Nanoru, předseda Odborné poroty fotografie Akademie designu ČR.

Patronem Síně slávy českého designu je Škoda Auto. Přední český výrobce se 130letou tradicí, který stejně jako osobnosti, které vstupují do Síně slávy, posouvá hranice a svým vytrvalým postojem je mimořádným přínosem nejen pro obor designu.

Kategorii Designér/ka šperku roku ovládl mladý talent tuzemské scény – Magdalena Šťastníková s kolekcemi Tender Tendrils a šperky Drape ke kolekci cruise24 módního designéra Tomáše Němce. „Každá z kolekcí ukazuje jinou polohu Magdaleniny práce a obě dokládají konzistentní a osobitý rukopis – ať už tvorba vychází z vlastních témat, nebo z dialogu s inspirací jiného designéra. U obou kolekcí vyniká lehkost a měkkost, kterou Magdalena dokáže tvrdému kovu dodat. A také to, jak hladce umí komunikovat myšlenky prostřednictvím hmoty, aniž se potřebuje opřít o konkrétní tvary. Zůstává abstraktní, a přitom srozumitelná a citlivá. Její stříbro ožívá jako drapovaná látka, vlající šátek na krku dámy v kabrioletu nebo jako propletené kořínky a tenounké, spirálové úponky rostlin,“ řekla novinářka a členka Odborné poroty kategorie designu módy a šperku Veronika Ruppert.

V oblasti grafického designu uspěl Projekt Identita. Multižánrový projekt, za nímž stojí studio Mowshe, autoři a odborní poradci Filip Blažek a Linda Kudrnovská, je příběhem českého grafického designu. Jeho součástí je obsáhlá publikace, výstava, sedmidílný televizní cyklus a film (za spolupráce dalších tvůrců). Na poli ilustrace zazářil Michal Bačák za návrh intarzií pro bar Forbína, které z vzácných dřev realizovalo studio zeitgeist.limited. „Nastudováním a zdařilým ovládnutím metody intarzie ze vzácných dřevin Michal Bačák prokázal, že kategorie ilustrace nekončí na papíře. Intarzie propojuje naráz několik řemesel, která vyžadují preciznost a plánování. Nejde o rychlou skicu, která by dynamicky zachytila umělecký rukopis,“ uvedla Emma Hanzlíková, teoretička umění, kurátorka a členka Odborné poroty kategorie Ilustrátor/ka roku. 

Fotografkou roku se stala Lena Knappová, která Akademii zaujala pracemi pro Blue Paper a Circ Magazine, backstage snímky pro světové módní značky Ann Demeulemeester nebo Rick Owens. „Knappová je slovenská fotografka a kreativní ředitelka působící mezi Paříží a Prahou. Za její prací v časopisech Circ a Blue Paper, které vede, je mnohem víc konceptuálního uvažování než jen fotografování. Je z těch, kdo prvek (kontrolované) živelnosti přinášejí do módní fotografie z trojúhelníku r’n’r–dokument–móda. Tedy plodné výměny mezi ušlechtilou chudinou na lopatkách a pózováním alfa brandů hýbajících globální ekonomikou,“ popsal Michal Nanoru, předseda Odborné poroty fotografie, publicista a kurátor.

V kategorii Objev roku, jejímž cílem je upozornit na čerstvé nápady, nová designérská uskupení i mladé talenty, letos uspěla designérka Natálie Navrátilová za návrh příborů z nerezové oceli Boldi pro značku FABINI a kolekci kancelářských potřeb Office pro Mikov. „K designu se tato rodačka ze Znojma dostala díky Designbloku. Když ho jako teenagerka poprvé navštívila, uhranula ji tu instalace značky Bomma. V roce 2024 se karty obrátily – byla to právě Natálie Navrátilová, která na loňské přehlídce designu zazářila. Za minimalistické výrobky své luxusní kancelářské kolekce Office (najdeme v ní antracitová pravítka, úhloměr, otvírač na dopisy nebo ořezávátko), kterou vytvořila pro tradičního výrobce Mikov, si odnesla ocenění v kategorii Nejlepší novinka výrobce. Upozornila na sebe i díky výrobkům pro českou značku nádobí a kuchyňských potřeb FABINI, kde už několik let působí jako produktová designérka. V designu se snaží o dosažení harmonických a uživatelsky přívětivých proporcí, stejně jako o maximální využití výrobních kapacit,“ upozornila členka Odborné poroty produktového designu a novinářka Petra Cieslar.

Výrobcem roku se stala česká značka Master & Master, která Akademii designu ČR oslovila svými produkty navrženými českými designéry všech generací – konkrétně květinovým stolkem Oasis, křeslem a sofa Log (Jiří Pelcl), jídelním a kancelářským stolem SAD (Atelier SAD) a kolekcí stolků Dalmatian (Palma de Alma). „Schopnost vyrobit produkt, který je dostupný a zároveň má nepřekonatelné estetické kvality, je v současných provozních podmínkách složitý úkol. V nábytkářském segmentu se výrobci dlouhodobě potýkají s rostoucími cenami materiálů, jejich nedostatkem, ale především pak konkurencí ve formě mezinárodních velkoobchodů. Přijít proto na trh s nápadem, který bude pro zákazníka atraktivní cenou i vzhledem, je obrovská výzva. Dvojice Ondřej Zita a Luděk Šteigl tuto výzvu už před několika lety přijali – a obstáli. Jejich síla je především v jednoduchém a nadčasovém designu a schopnosti chápat aktuální trendy,“ popsala za Odbornou porotu produktového designu novinářka Veronika Pařízková.

Cena pro vítěze, jak již bývá zvykem, je dílem loňského Grand designéra. „Každý oceněný získal jeden kus křišťálového dortu jako symbol toho, že jen společně tvoříme uměleckou scénu a jen průniky oborů nás mohou posouvat dál,“ vysvětlil Jan Plecháč. Křišťálový dort vznikl ve sklárně Moser, která na loňských cenách Czech Grand Design získala titul Výrobce roku. Ceny předaly na prknech Stavovského divadla významné osobnosti kulturní i veřejné scény: ministr kultury Martin Baxa, náměstek primátora hl. města Prahy pro kulturu, cestovní ruch a památkovou péči Jiří Pospíšil, architektka Eva Jiřičná, herci Anna Geislerová, Oskar Hes, Antonie Formanová, sklářský mistr, nositel prestižního titulu rytíř Řádu umění a literatury Zdeněk Drobný, filosofka Tereza Matějčková, výkonný ředitel kulturního kanálu ČT art Tomáš Motl nebo světově uznávaný fyzioterapeut a kondiční trenér Michal Novotný. Galavečerem v režii Jany Burkiewiczové a ve scénografii Marka Cpina provedl herec Miloslav König za hudebního doprovodu Alberta Romanuttiho z kapely Bert & Friends. 

Udílení cen Czech Grand Design se koná za podpory hlavního města Prahy. „Design a designová tvorba jsou nedílnou součástí kulturního bohatství naší země. Historie, tradice a vysoká kvalita řemesel jsou také základním předpokladem k úspěšnému dalšímu vývoji kreativních oborů. S nadšením pozoruji nové generace tvůrců spojujících kvalitní českou tradici s novými koncepty a myšlenkami, které reagují na aktuální výzvy naší společnosti. Rok 2024 je důkazem toho, že se českému designu daří. Několikrát zazářil i na mezinárodním poli – ať už instalací Porta od Maxima Velčovského pro značku Lasvit v Miláně, fotografiemi Leny Knappové v The Times, nebo kolekcí oděvů Jana Černého pro Český olympijský a paralympijský tým v Paříži. Cena Czech Grand Design hraje klíčovou roli v podpoře a rozvoji českého designu. Oceňuje nejlepší tuzemské designéry a pomáhá s jejich propagací v zahraničí a vytvářením nových sítí mezi designéry, výrobci a podnikateli. Věřím, že český design má velkou budoucnost. Máme talentované designéry, kvalitní materiály a výrobní kapacity. Je však důležité, abychom i nadále investovali do vzdělávání, výzkumu a vývoje v oblasti designu, abychom byli schopni konkurovat na globálním trhu,“ uvedl náměstek primátora hl. města Prahy pro kulturu, cestovní ruch a památkovou péči Jiří Pospíšil.

Seznam všech nominovaných, finalistů i výherců, včetně komentáře odborných porot, je k dispozici na webu czechgranddesign.cz. Záznam ze slavnostního předávání je volně ke zhlédnutí v iVysílání České televize. V rámci projektu byla rovněž vydána Ročenka Czech Grand Design obsahující přehled nominací, originální fotografie a autorské texty. V Kunsthalle Praha pokračuje do 10. března výstava finalistek a finalistů cen Czech Grand Design 2024 SHOTBY.US: Space of Desire. V Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie je do 25. ledna 2026 k vidění výstava loňského Grand designéra s názvem Jan Plecháč: Vzhůru!.

2025-03-03

2025-03-03

2025-03-03

2025-03-03

2025-03-03

2025-03-03

2025-03-03

2025-03-03

2025-03-03

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.