Jiří Krejčiřík patří bezesporu k nejvýraznějším osobnostem českého designu poslední dekády. Podařilo se mu svébytným způsobem uchopit historické odkazy i estetické touhy současnosti a nabídnout jakési nové pojetí postmoderny. Učinil tak prozíravě ve chvíli, kdy ještě většina holdovala minimalismu, ale mnozí jím již byli unaveni. Svůj obtížně zařaditelný styl představil se sebevědomím, jež nepřipouštělo pochybnosti. Tvarové i materiálové experimentování s více či méně doslovnými citacemi historie jako by nemělo hranic.
V uplynulém roce se jeho linie ale poněkud zklidnily. Expresívní nábytek doplnily i výrazně jednodušší kusy, které si však zachovávají noblesu a originalitu. Porotu Jiří Krejčiřík zaujal především vybavením vlastního studia na pražských Vinohradech. Podle svých slov zde navrhl vše: „Od A do Z – od dveřního kování i podlahy až po veškeré vybavení.“ Ostatně podlaha je zde sama o sobě konceptem. Autor do ní vložil kameny, jež pro něj mají sentimentální význam a stejný motiv rozvinul také na betonové pracovní desce modulární kuchyně Scene21. Ta zaujme rovněž autorsky pojednanými nerezovými plechy dvířek a kováním. Lehce provokativním způsobem se pak vypořádal s tématem kancelářského stolu, jenž ve své majestátní délce tří metrů splňuje veškeré funkční náležitosti. Stejně jako v případě půvabného skládacího nábytku z kolekce Fold–able, využil designér expresivní tvarové řešení a výrazné barevné akcenty. Zvolený materiál i prvotřídní řemeslné zpracování v pojetí Jiřího Krejčiříka tyto archetypálně jednoduché kusy proměňují v luxusní záležitost. V minulém roce byla také představena upravená verze komody YKB, která se vyznačuje výraznou kanelurou, a osobně ji považuji za nejzdařilejší příklad Krejčiříkova balancování na hraně mezi designem a uměleckou tvorbou.
Tereza Kozlová
Jiří Krejčiřík je talentovaný a univerzální designér, který si dokáže podmanit dřevo i sklo. Jeho práce patří již několik sezón mezi to nejlepší, co v České republice vzniká. A rok 2023 nebyl výjimkou. Na prestižní lokaci Alcova v rámci milánského Salone del Mobile představil Jiří svůj dřevěný masterpiece Anne's Altar. Výrobek, který vznikl ve spolupráci s českým výrobcem Futuro, je pokračováním jejich spolupráce z let minulých. Aktuální solitér opět využívá vzácných dřevin, které s neuvěřitelnou precizností i tvarovou nápaditostí skládá do jednoho výjimečného celku. Tím je nábytek, který poutá pozornost nejen svou barevností a avantgardní formou, mísící historické odkazy i moderní esprit, ale hlavně komplexní propracovaností.
Jiřího um spočívá v geniálním míchání řemeslných detailů a ničím nesvázané vnější tvarové poetiky. Jeho práce vynikají především tím, že jsou nezařaditelné. Svérázné a sofistikované. Hravé i sebevědomé. V českém prostředí je jeho přístup v mnoha ohledech osvěžující. Nenechá se svazovat okolními trendy, ani limity trhu. Jiřího návrhy spadají do sféry geniálního designu, který sice splňuje nároky na funkčnost, ale ještě více odpovídá kategorii umění. To potvrdila i další realizace z roku 2023, kdy Jiří navrhl lavici, která kombinuje dřevo s textilem. Nezvyklou kompozici doplňují robustní ocelové nohy. Zajímavý trojboj materiálů, díky nimž je výsledkem opět vysoce autentický a svérázný kus.
Výraznou linií tvorby mladého designéra, absolventa produktového a industriálního designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni, jsou návrhy svítidel. Na rozdíl od expresivně laděného nábytku jsou Jiřího návrhy světel jemnější. Přímočarý rukopis ovšem nic neubírá jejich ostentativní specifičnosti. Opět v sobě umně mísí cit pro detail a nezvyklé tvarosloví. Jiří Krejčiřík je obdivuhodný úkaz – základy pevně ukotvené v tradici, ale emoce rozjitřené vášní. Podobný mix budete v českém designu dnes hledat stěží.
Veronika Pařízková
Pokud bychom měli jmenovat výrazné talenty českého designu posledních pěti let, kteří se nebojí experimentovat a mít vlastní názor, rozhodně mezi nimi bude figurovat jméno Jiří Krejčiřík. Multidisciplinární designér je absolventem produktového designu z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni a dlouholetým asistentem ve studiu Ronyho Plesla. Jeho samostatná dráha se začala formovat už při studiích, kdy založil autorskou značku Napadlome, debut pod vlastním jménem ale přišel až před třemi roky na Designbloku 2019. Tehdy v holešovickém Lapidáriu Národního muzea představil první dva sochařsky pojaté stolky Kalokagathos a Odyssey z kolekce Eclecticism, inspirované antickým Řeckem a tvorbou slovinského architekta Jožeho Plečnika. „Na Plečnikovi mě fascinuje, jakým způsobem pracuje s formou, proporcemi a vzájemným napětím mezi jednotlivými částmi výsledného celku. Dobře je to vidět na balustrádách balkonu v zahradách Pražského hradu, do kterého Plečnik vložil tak objemné a výrazné balustrády, že se mezi nimi téměř nedá projít. Pozorný divák tyto principy a tvarosloví rozklíčuje i v mojí práci,“ komentuje obdiv k Plečnikovu dílu Krejčiřík. Od roku 2019 jeho hvězda trpělivě stoupá a přitahuje čím dál větší množství na slovo vzatých odborníků z oblastí designu, architektury a umění – ať už hovoříme o předních galeriích designu, jako je Spazio Rossana Orlandi v Miláně a Boon Room v Paříži, o zájmu mezinárodních festivalů v Budapešti či v Bratislavě, nebo o faktu, že stůl Odyssey do sbírek nedávno zakoupila Moravská galerie v Brně.
Vztah k lokální architektuře rozvíjí Krejčiřík i v aktuální práci – nábytkové kolekci Nouveau a svítidle Luna, které prezentoval na poslední edici Designbloku v prostorách bývalého kláštera Gabriel Loci. Tentokrát odkazuje k práci významného českého symbolisty, mystika, sochaře a architekta Františka Bílka a jeho vily v Chotkových sadech v Praze, kterou si sám navrhl, dekoroval a vybavil nábytkovým řešením na míru. Obdobně jako Bílek i Krejčiřík přistupoval k nábytkovým solitérům jako ke gesamtkunstwerku a ke spolupráci oslovil vizuální umělkyni Taju Spasskovou, která komody obohatila autorskými vypalovanými kresbami. Do kolekce Nouveau patří i sochařsky pojatá knihovna a komoda, jež se obešly bez dalšího zdobení. Jejich dekorativnost je sice oproštěná od nánosů barev, o to zajímavější je, že se opírá pouze o formální kombinace prvků a drobných vyřezávaných detailů. Tvarový minimalismus je předností i svítidel z kolekce Luna, která nabízejí hned dvě možnosti svícení – jedno vnější, atmosférické, a druhé vnitřní, praktické. Porota Czech Grand Design se letos rozhodla ocenit Krejčiříkovu neutuchající píli a soustředěné rozvíjení zájmu o sochařský nábytek, ale také odvahu experimentovat a posouvat hranice sofistikovaného řemeslného zpracování a lokálních inspirací.
Eva Slunečková