Šperkařka Veronika Ďuricová tvořící pod uměleckým jménem Dick Wolf může z rukávu vytáhnout hned několik designérských trumfů. Nepřišla k nim však pokerovým blafováním, ale jedinečným přístupem ke šperku.
Prvním trumfem je její nadšené a neustále se rozrůstající publikum, které Veronika dokonale okouzlí každou svou novou kolekcí. Ta nejnovější přitom nabídne vždy něco docela jiného než všechny její předchůdkyně. Oddaní fanoušci značku Dick Wolf právem pomyslně nominovali mezi jednu z nejvýraznějších love brands současného českého designu.
Za druhé, Dick Wolf je luxus. Luxus přijatelný jak pro ty, kteří do šperku neváhají investovat a vnímají hlavně jeho trvalou hodnotu, tak pro ty, jež ho chtějí každodenně nosit a častěji střídat; navíc tak, aby tato kratochvíle výrazně nezatěžovala jejich rozpočet.
Třetí (ale rozhodně ne poslední) trumf Dick Wolf je nejvýraznější – je jím odvaha. Tu designérka zatím nejsebevědoměji prokazuje aktuální Kolekcí 34, v níž zkombinovala dvě řemeslná odvětví: šperk a pletařství. V umělecké interpretaci Dick Wolf a jejího spolupracovníka Mikuláše Bruknera, který měl v režii unikátní e-coatingovou technologii, jsou tyto dva obory vzdálené jen zdánlivě. Adresát Kolekce 34 totiž (nad)přirozeně a téměř okamžitě podléhá iluzi, že šperky a pletení se snoubí od nepaměti. I kdyby tomu tak bylo, stejně je Dick Wolf odvážně první – její nejnovější kolekce je totiž zpracována s precizností, nad níž se tají dech.
Někomu se při pohledu na Kolekci 34 může paradoxně vloudit vzpomínka docela opačná – na svetr, který vám upletla babička a vy jste ho nechtěli nosit, protože vám v něm bylo nekonečně trapně. Jeho oka byla místy příliš řídká. Vypadal, že byl upleten před několika dekádami a chudák babi mu s nejlepším úmyslem jen prodloužila rukávy a na přední díl dopletla tu nemožnou vlněnou jakoby brož. Barevná kombinace byla absolutně nepřijatelná. Velkoryse na toto módní utrpení zapomeňte. Teď je tu „pletená“ Kolekce 34, kterou Veronika Ďuricová alias Dick Wolf prokázala nejen designérskou nebojácnost, ale i výsostný smysl pro krásu a schopnost zhmotnit odvážnou vizi v nezapomenutelné šperky, které budou stejně nádherné dnes jako za několik desítek let.
Andrea Běhounková
Za rok 2022 je Dick Wolf nominována na Cenu Czech Grand Design s kolekcí Marina. Odborná porota na ní oceňuje kvalitu řemesla, autenticitu rukopisu, uvolněnost v tvůrčím procesu a zároveň soudržné rozvíjení výtvarného výrazu a konceptu značky.
Kolekce je v dobrém slova smyslu trendová. Zrcadlí aktuálnost fluidního tvarosloví kovu a nepravidelných říčních perel, stejně jako odklon od abstraktní geometrie směrem ke konkrétním tvarům. Dotýká se také osobní spirituality a malých soukromých rituálů, které jsou v převážně ateistické české každodennosti čím dál větším tématem.
Marina vznikla jako otisk místa, limitovaných technologických možností a niterných emocí během srpnového pobytu u moře v chorvatské Rijece. Naznačuje, co pro autorku a mladou generaci obecně znamená luxus: pracovat zcela svobodně a tam, kde se v danou chvíli cítí nejlépe. Rozhodla se spojit práci s dovolenou, nakoupila přenosné hořáky a díry v kamenech používala na plážích jako formy.
Odlitky tvarů pobřeží kombinovala s vyplaveninami, které ji zaujaly strukturou a tvarem. Vznikly tak náhrdelníky, náušnice i prsteny. A také osobní amulety, které – stejně jako v předchozí kolekci – můžou být doplněny parfémy značky Scent Roche. Kameny opracované mořem do sebe vůni nasáknou a spolu se specifickým slaným odérem ji ze sebe pozvolna uvolňují po dobu dvou týdnů. V kolekci se vedle abstraktních přírodních tvarů objevují i konkrétní motivy fauny, jako je rak nebo vlk.
Dick Wolf se při tvůrčím procesu ráda izoluje od vnějších vlivů. A ačkoliv je absolventkou ateliéru UMPRUM s výmluvným názvem Koncept – Objekt – Význam, dotazům na koncepty, na nichž její práce stojí, se brání. Říká, že jde o spontánní svobodnou tvorbu tvarovanou životní situací, konkrétním místem a technologickými limity. Přesto, nebo možná právě proto, její design souzní s estetickými vlnami širších globálních kontextů.
Jakási vizuální neotesanost a „nedokonalost“ tvarů šperků začala být v posledních dvou letech vyhledávaná v souvislosti s trendy cottagecore a craftcore. Nostalgie a domácká výroba osobních šperků z náhrdelníků po babičkách se mezi generací Z rozmohla během covidových lockdownů. Znovuobjevitelé starých šperkovnic a vlivné celebrity jako ASAP Rocky strhly vlnu pearlcoru a šňůry iridescentních kamenů zaplavily dámský, ale velmi výrazně také pánský styling.
Zajímavou rovinu příčin pro oblibu perel v době, kdy procházíme stresem spojeným s globální pandemií, válkou na Ukrajině a rostoucí ekonomickou recesí, poodhaluje pohled vyhledávané americké značky Mudd Pearls: „The way a pearl is created is similar to the human condition of alleviation. The oyster creates a smooth coating around a small trauma in order to co-exist with it and each method of protection is so individualized it could never be exact. Holding a pearl is like holding a physical manifestation of one's own resilience.“ V této souvislosti dává smysl i velká popularita nepravidelných a zdánlivě nedokonalých, ale přitom unikátních tvarů říčních perel.
Od globálního kontextu se na závěr vraťme zpět na domácí půdu. Práce Dick Wolf je zatím známá hlavně v prostředí českého designu. Ačkoliv jde o mladý projekt nedávné absolventky UMRUM, už vloni se kolekce Von dostala do finálové trojice v kategorii šperk na CGD a byla oceněná i na Designbloku.
Jak vzdálená je (i přes veřejná odborná ocenění) mladý český design místnímu mediálnímu mainstreamu a široké veřejnosti, vzápětí ukázal náhrdelník z této kolekce. Jako součást outfitu Radky Třeštíkové na filmovém festivalu v Karlových Varech vyvolal smršť ironických memů. Ty připomněly mimo jiné to, jak silným a třaskavým nástrojem je styling pro červený koberec. Bylo zajímavé sledovat, jak na design šperku, v odborných kruzích vysoce ceněný, reaguje nejširší veřejnost. Ta šperk připodobňovala k obojku zapůjčenému od psa.
Tento bizarní virální moment nijak neovlivnil všeobecné povědomí o značce Dick Wolf ani její byznys. Veškerá pozornost se soustředila na veřejné grilování vzhledu, stylu a osobnosti známé ženy a bohužel odhalilo širokou paletu odstínů misogynie, male gaze a mansplainingu. Celá událost je podle mého názoru výmluvným odrazem toho, na jaké úrovni je u nás veřejná diskuse a povědomí o designu a módě.
Veronika Ruppert