Česká nábytkářská firma TON dlouhodobě propojuje tradiční technologii ručního ohýbání dřeva s inovacemi a designem. V minulém roce představila kolekci přímo navazující na legendární design židle a křesla A 811 a 811 od Josefa Hoffmana z roku 1930. Archivním návrhům, které se již nevyrábějí, dokázala spolu s předním švédským studiem Claesson Koivisto Rune dodat na aktuálnosti a více než devadesát let staré pojetí uzpůsobit současným požadavkům na estetiku, praktičnost, funkci i sériovou výrobu. Původní inspirace je znát jak v samotném názvu 822 (zároveň se do něj promítl také rok vzniku – 2022), tak v proporčních principech. „Původní návrhy A 811 a 811 jsou skvělými příklady raného modernistického hnutí. Ale jasně ukazují na dědictví romantismu 19. století. Rozhodli jsme se tento pocit odstranit,” uvádí jeden z trojice designérů, Mårten Claesson.
Spolu se svými kolegy Eero Koivistem a Olou Runem se často zabývají architektonickými revitalizacemi, v nichž je třeba se s minulostí kreativně vypořádat tak, aby byla přínosem pro současnost. Právě tato zkušenost studiu pomohla s přepracováním Hoffmanova návrhu. Nové pro ně bylo však použití ručně ohýbaného masivního dřeva, neboť s ním designéři pracovali za svou kariéru úplně poprvé. Obdivuhodné je zejména to, jak se dokázali vypořádat s vhodnou mírou uplatnění historických prvků, které v jejich pojetí působí zcela současným dojmem. Příkladem může být zapojení tradiční kruhové perforace v sedáku a zádové opěrce. Kolekci propůjčují velmi svébytný a snadno rozpoznatelný charakter s příjemným nádechem retra.
Kolekce 822 původně vznikla jako limitovaná série pro interiér rodinné restaurace v bývalé norské burze, na kterém studio Claesson Koivisto Rune pracovalo. Značku ale nápad zaujal natolik, že ho podpořila v dalším rozvoji a slavnostně uvedla na loňském ročníku milánského festivalu Salone del Mobile. Nakonec ze spolupráce tradiční manufaktury a švédského designového studia vznikla široká kolekce sériově vyráběného sedacího nábytku, která se skládá z jídelní a barové židle ve dvou výškách, stoličky, křesla a jeho lounge úpravy s područkami i bez nich.
Eva Slunečková