


Český olympijský výbor dospěl při rozhodování o tom, kdo bude autorkou či autorem slavnostní kolekce pro české reprezentanty při zahajovacím ceremoniálu letní olympiády a paralympiády v Paříži, ke šťastnému rozhodnutí. Respektoval přání mladých sportovců a vybral Jana Černého, jemuž dal plnou důvěru a svobodu v pojetí. Intuice sportovců, že ideálním designérem jejich nástupové kolekce by měl být Jan Černý, byla správná. Jan dokáže proměnit silnou autorskou vizi v současný streetwearový produkt, v němž byli čeští olympionici a paralympionici vzhledem k převažujícímu konzervativnímu přístupu většiny zemí nepřehlédnutelní. Výsledkem je vizuálně atraktivní unisex komplet v barvách české trikolory v mírně posunuté barevnosti směrem k elegantnějšímu vyznění, jehož základem je výrazný plášť. Jan použil svůj signature print Rorschachova testu, k němuž ho přivedla umělecká interpretace otisků od Vladimíra Boudníka. Plášť se zrcadlovými, inkoustově modrými skvrnami byl zásadním odrazovým můstkem pro celý outfit. Je ideální spojnicí mezi francouzským trenčkotem a českým baloňákem, zároveň se vymyká obvyklým sportovním, oblekovým nebo folklorním typům společenského oděvu pro olympijský ceremoniál. Tenký japonský nylon, z něhož je ušitý, podpořil vizi pláště vlajícího ve větru, který se u Seiny dá očekávat v každé roční době. Prvotní vizualizaci návrhu sice zmařil déšť, právě proto ale byly pláště ideální zárukou komfortu sportovců a zároveň nepřehlédnutelným prvkem pro záběry kamer.
Jan Černý tentokrát pracoval s úpletem ve větší míře než obvykle. Plášť doplnil o polo triko s barevným gradientem a o kalhoty s puky, které odkazují k prvorepublikové eleganci dresů českých sportovců. Důležitý byl opět výběr materiálu, jímž byla viskozová příze, stejně jako výběr lokální firmy – pletárna Senbert v Tišnově. Na kolekci spolupracoval širší tým brandu Jan Société, neboť komunitní spolupráce mladých designérů při procesu tvorby je pro Jana vždy důležitá. Výrobou všech prototypů byl pověřen Boris Kráľ, který zároveň ověřoval správné technologie a detaily. Se vzorováním úpletu pomáhal oděvní designér Mikuláš Brukner, virtuóz v oblasti programování průmyslových pletařských strojů. Autorem ručně kreslených detailů je grafik Martin Tomáš. Dvouletou pečlivou přípravu, své zkušenosti a kreativitu, vtělil Jan Černý se svým týmem do genderless outfitu, který je funkční i elegantní zároveň, má silný autorský rukopis, je současný, a zároveň pracuje s jemnými vrstvami nostalgie a národní tradice. Kolekce vzbudila zasloužený mezinárodní ohlas.
Andrea Březinová










Poslední pánská kolekce Jana Černého s názvem Romantic Era 2021 opět dokazuje, že je pro něj tvorba oděvu silnou osobní výpovědí. Jarní lockdown Jana přiměl k intenzivnějšímu vnímání přírody a k radosti z objevování všedních krás v bezprostředním okolí, které jinak míjíme. Autenticitu svých modelů podtrhuje tím, že v nich zanechává autorskou „stopu“ ve zpracování tkaniny. Ať už potiskem rozostřených detailů svých fotografií přírodnin na oversize košile, ručním odbarvováním látek vytvářejícím pozoruhodné struktury s vizuálním efektem probleskujícího slunce skrze koruny stromů nebo vyšitými či aplikovanými kosatci na mikinách a bundách – tím vším odkazuje na odklon mladé generace od technicistní éry zahlcené virtuálním světem. Intenzivní vizuální a téměř haptický dojem z Janovy romantické streetwearové kolekce plné řemeslných detailů podtrhují precizně konstruované černé obleky, jimiž přehlídku uvedl a zároveň tak zbořil jejich zažitou exkluzivitu v hierarchii pánského oděvu. Kolekce Romantic Era je zdravou vzpourou a osvobozením od racionalismu předchozí etapy i vážným postojem módního tvůrce k aktuální situaci. Je dokonalým odrazem emocí autora a názorů mladé generace.
Druhý nominovaný projekt, kabelka Blackbag #1 pro firmu KARA, potvrzuje, že Jan Černý dokázal s obdivuhodným tvůrčím zápalem vytvořit pro tradičního výrobce v krátké době žádaný a atraktivní produkt. Chytře navázal na precizní dlouholetou práci s kůží lokálního producenta, jehož doplňkům dal novou svěží podobu. Blackbag #1 je nadčasovým ikonickým produktem, který svou řemeslnou kvalitou a designem překračuje krátkodobé trendy. Snoubí respekt k historii značky s novým vizuálním konceptem, jenž dokáže oslovit mladé zákazníky.
Andrea Březinová








