CGD23



Ve Stavovském divadle byly předány ceny Czech Grand Design za rok 2023. Absolutním vítězem se stal designér Jan Plecháč, do Síně slávy českého designu vstoupil – in memoriam – designér Jiří Jiroutek.

Akademie designu ČR, složená z 62 významných osobností z řad českých i zahraničních kurátorů, galeristů, šéfredaktorů, novinářů a teoretiků designu, rozhodla o vítězích osmnáctého ročníku cen Czech Grand Design. Nejprestižnější ocenění pro české autory, designéry a výrobce převzali laureáti v rámci slavnostního večera v neděli 3. března 2024 ve Stavovském divadle. Absolutním vítězem – Grand designérem roku 2023 – se stal Jan Plecháč. Zpečetil tak svou roli uměleckého ředitele tradiční karlovarské sklárny Moser, které se dle odborných porot a většiny členů Akademie designu ČR zhostil s respektem k řemeslu, tradici a se smyslem pro citlivou inovaci a originální design. Za celoživotní přínos oboru byl do Síně slávy českého designu uveden designér Jiří Jiroutek (1928–2023), který se zapsal do historie českého designu ikonickou kolekcí nábytku U-450. Ceny byly dále uděleny v 8 kategoriích a vítězové převzali v rámci kreativního galavečera trofeje v podobě „osobního lapače nápadů a snů“ navržené loňskými Grand designéry, studiem Lexová&Smetana.

Vítězem kategorie Designér roku – Cena Ministerstva kultury ČR i Grand designérem cen Czech Grand Design 2023 se stal designér Jan Plecháč. Plecháč si ocenění odnesl za vázu Abyss, vázy Harmonic a kolekci váz a nápojového skla Duše lesa, které navrhl pro tradiční karlovarskou sklárnu Moser. „Designér Jan Plecháč se své role uměleckého ředitele firmy Moser, jímž se stal v roce 2022, chopil s pokorou k tradici firmy a k materiálu skla, jímž je dlouhodobě fascinován, s respektem k řemeslu a zároveň s entuziasmem jemu vlastním, se smyslem pro citlivou inovaci a originální design,“ poznamenala za Akademii designu ČR, kurátorka, historička designu a umění Tereza Bruthansová. Vítěz obdrží od Ministerstva kultury ČR finanční odměnu 70 000 Kč.

Cenu Designér roku – Cena Ministerstva kultury ČR předal náměstek ministra kultury ČR Ondřej Chrást. Ministr kultury ČR Martin Baxa k letošnímu ročníku Czech Grand Design uvedl: „Design jako životní styl i potřeba – a často neuvědomovaný formativní prvek našich životů. Taková je síla krásy a fantazie a já jsem velmi rád, že jsme se ji také jako společnost naučili vnímat a oceňovat. Již po osmnácté Akademie designu České republiky vybrala prostřednictvím nominací průřez těch nejzdařilejších prací a projektů z českého kreativního průmyslu za uplynulý rok, a to na škále předmětů denní potřeby přes vizuální inovace i o život dravě se hlásící experimenty. A jako každý rok i letos se těším z prezentace prací známých designových jmen i designových nadějí, nových nápadů a překvapení, které jsou tím faktorem X zvuku českého designu doma i ve světě. Czech Grand Design jsou oceněním výsledků této práce a zároveň na ni upozorňují nejširší veřejnost. A je mi ctí, že také rezort kultury prostřednictvím kategorie Designér roku, Cena Ministerstva kultury ČR tímto způsobem k ocenění a publicitě kvalitního designu přispívá.“

Úspěšné spojení tradičního producenta se špičkovým současným designérem i výjimečnost kolekce váz a nápojového skla Duše lesa následně stvrdila výhra firmy Moser v kategorii Výrobce roku. „Za více než sto šedesát let své existence se Moser stal symbolem stability a vysoké kvality. Vyprofiloval se v důvěryhodnou značku pro konzervativnější zákazníky, kteří si potrpí na tradici, dokonalost a také status, který její vázy za šestimístné sumy doprovází. Moser v mnohém sázející na historii ale zvousatěl, a tak nastal čas posunout jej blíž k současným zákazníkům a pustit mladou krev do žil. Ta proudí a tepe v nové kolekci Duše lesa, kterou Moser představil na minulém Designbloku a ztělesňuje budoucí směřování značky. Luxus, který je pro Moser typický, se v ní sklání před archetypální, důvěrně známou krásou, jež jemně uchopí srdce každého z nás a něžně jej zmáčkne. To je cesta, po níž se Moser s Plecháčem vydávají a my chceme jít s nimi,“ poznamenala Michaela Kádnerová, členka odborné poroty Akademie designu ČR a kurátorka Moravské galerie v Brně.

Významné ocenění mimo kategorie je každý rok udělováno jedné osobnosti za mimořádnou tvůrčí a pedagogickou činnost nebo přínos v teorii designu. Do Síně slávy českého designu byl dnes Akademií designu ČR uveden – in memoriam – designér Jiří Jiroutek (1928–2023). V sérii nábytku U-450 Jiří Jiroutek propojil bruselský styl (československý směr, po kterém prahnul po Expu 58 celý designový svět) a dostupnost. Designér dokázal snížit náklady tak, aby se nábytek mohl vyrábět v masovém množství a prodávat za přijatelnou cenu. Skříňky se navíc vyznačovaly skladností, vyráběly se z lehčího dřeva a hodily se do jakékoliv místnosti. Za dvacet let se slavného nábytku vyrobilo několik milionů kusů. „Jiří Jiroutek byl a je hvězda, přestože je jeho jméno známé mimo oblast designu jen málokomu. Neprávem. Stihl totiž proměnit podobu české domácnosti k lepšímu i v nesnadných podmínkách socialistického režimu. O tom se může dnešním designérům jen zdát,“ doplnila Michaela Kádnerová, kurátorka Moravské galerie v Brně a členka odborné poroty Akademie designu ČR. Cenu převzal Jiroutkův prasynovec Antonio Carlini.

Kategorii Módní designér roku ovládl slovenský návrhář žijící v Praze Boris Král’, který se v kolekci Salon de Nuit a při návrhu róby pro herečku Danielu Kolářovou vrátil ke svým dětským snům, vytáhl skicy ze střední školy a redefinoval naivní pohled na své retro múzy. „Léta strávená prací pro jiné návrháře jako modelář, konstruktér střihů a krejčí Borisovi pomohla utřídit myšlenky a formulovat kdo je, co chce říct a kde leží úrodné pole pro jeho módní vyjadřování a estetiku. Stal se jím, ne úplně překvapivě, oděv pro zvláštní příležitost. Tedy typická salonní móda šitá na zakázku. Není to jednoduchá disciplína a více než o talent zde totiž jde o dobré a poctivé řemeslo,“ okomentoval Jan Králíček, kreativní ředitel časopisu Dolce Vita, stylista a konzultant.

Designérkou šperku roku se stal nový talent evropské módní scény – Klára Marie Bliss s kolekcí Banshee. „Přirozená, až surová, přesto o Banshee nelze vyslovit nic jiného, než že se jedná o delikátní módní záležitost. Takovou, jež není závislá na čase a trendech jej lemujících, takovou, jež není prvoplánově líbivá a vkusu ani běžným komerčním požadavkům se nepodbízí. Ačkoli Bliss vystudovala oděvní a kostýmní design, její tvorba nepatří do kategorií ani kolonek. Možná za to může její původ – narodila se v Austrálii českým emigrantům, ale zcela určitě ji ovlivnilo studium v Antverpách na prestižní Royal Academy of Fine Arts. Tam také při práci s archivy a rešeršemi začala její posedlost historickým prádlem, jeho vliv na vnímání ženského těla a body pozitivitu. Škola určitě ovlivnila i komplexnost její tvorby, včetně budování vlastního brandu a jeho portfolia. Na naše poměry vše až nečekaně moderní a ucelené,“ objasnila novinářka a členka odborné poroty Akademie designu ČR Andrea Běhounková.

V kategorii Grafický designér roku uspěla vzdělávací platforma Vividbooks Vítka Škopa. Digitální učebnice pomáhají učitelům fyziky, chemie a matematiky s výukou na základních školách. „Učebnice i předchozí produkty Vividbooks velmi nápaditým způsobem propojují svět online a svět fyzický, reálný. Z grafického zpracování učebnic čiší energie a optimismus, žákům přináší vzdělávání hrou. Nejdůležitější ale je, že to nekončí jen u krásně zpracovaných učebnic: Autorům a vývojářům se také daří učebnice dostávat do škol a k učitelům,“ řekla Jana Vinšová, členka odborné poroty Akademie designu ČR a ředitelka organizace CZECHDESIGN.

Titul Fotograf/ka roku obhájilo z roku 2020 duo SHOTBY.US, za nímž stojí Lenka Glisníková a Karolína Matušková. „I v roce 2023 pokračovalo duo fotografek SHOTBY.US v úspěšném tažení, které hýří kreativními nápady. Fotografky se nebojí ani ve své zakázkové tvorbě modelovat fotografii dle svých potřeb, a díky zkušenostem z postprodukce a tvorby videa si mohou dovolit tak trochu čarovat. Často tím jdou vstříc podstatě prezentovaného produktu,“ vysvětlila volbu Akademie designu ČR členka její odborné poroty, umělecká ředitelka a kurátorka festivalu Fotograf Tereza Rudolf.

Na poli ilustrace zazářila Magdalena Rutová, která zaujala kresbami pro dětské knihy Já, chobotnice (Baobab), Čavargoš / Tulák (Tera Fabiánová, Milena Hübschmannová, KHER) a Rajčaťáci a Banáni (Petr Váša, HOST). „Práce Magdaleny Rutové je originální jak v českém, tak evropském kontextu – je netuctová, živá i sebevědomá, a přitom srozumitelná jak dětskému, tak dospělému publiku,“ pochválila Tereza Horváthová, členka odborné poroty Akademie designu ČR a nakladatelka.

V kategorii Objev roku, jejíž cílem je upozornit na čerstvé nápady, nová designérská uskupení i mladé talenty, letos z široké konkurence 17 nominací uspěla originální stavebnice TOTEMO designérky Adriany Koldy. „TOTEMO podporuje spontánní hru, rozvíjí představivost, jemnou motoriku a kreativitu, a to nejen u dětí, ale i dospělých. Zaujme organickými tvary, výraznými barvami a jednoduchým, a přitom důmyslným, principem sestavování. Nabízí tolik možností skládání prostorových obrazů a soch, ať už abstraktních či realistických, kolik jen vám fantazie dovolí. A výsledný objekt vždy působí krásně. Projekt TOTEMO klade od začátku důraz na ekologii a udržitelnost. Zatímco spojky jsou vytištěny na 3D tiskárně z recyklovaných PET lahví, stavební dílky jsou vyrobeny z dřevěné překližky potištěné ekologickými barvami,“ přiblížila členka odborné poroty Akademie designu ČR, kurátorka, historička designu a umění Tereza Bruthansová.

Ocenění navržené, jak už bývá zvykem, loňskými Grand designéry, tedy studiem Lexová&Smetana, předaly na prknech Stavovského divadla v Praze významné osobnosti kulturní i veřejné scény jako náměstek ministra kultury Ondřej Chrást, náměstek primátora hl. m. Prahy Jiří Pospíšil, ředitel Moravské galerie v Brně Jan Press, emeritní ředitelka Uměleckoprůmyslového musea v Praze Helena Koenigsmarková, filantropka a topmodelka Tereza Maxová, spisovatelka Klára Vlasáková, fotbalistka Kateřina Svitková, herečky Aňa Geislerová, Eliška Křenková a další. Kreativním galavečerem v režii Jany Burkiewiczové provedl v kulisách představení Národního divadla Bakchantky herec Miloslav König za hudebního doprovodu skupiny Bert & Friends.

2024-03-13

2024-03-13

2024-03-13

2024-03-13

2024-03-13

2024-03-13

2024-03-13

2024-03-13

2024-03-13

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.